Ko provede u Turskoj duže od
letnjeg odmora vrlo brzo postane svestan ludila kemilističkih lujki.
Pri tom ne mislim na fizičke manifestacije kulta ličnosti poput
činjenice da vas Mustafa Kemal gleda sa svake novčanice (zapravo
sada je mila majka naspram vremena od pre 2009. jer tek od te 2009.
se na B strani pojavljuju i druge istorijske ličnosti) ili na to da
su njegove statue, biste i/ili parole na svakom drugom ćošku, što
i najapolitičniji turista mora primetiti.
Ne! Mislim na susrete sa mladim
ljudima (mahom fakultetski obrazovanim) koji će vas smrtno ozbiljni
ubeđivati da voljeni lider nije zapatio cirozu jetre od minimum
jedne flajke turske mastike zvane raki, koju će mu doduše priznati
kao dokaz ljudskosti (ali ne i slabosti), te da je tu bolest zaradio
zbog izjedajuće brige o narodu. Ciroza jetre kao psihosomatska
bolest? Dobro...
Mislim na univerzitetske
profesore koji će vas, takođe smrtno ozbiljni, sa TV ekrana
ubeđivati kako je Kemal paša pročitao više od deset hiljada
knjiga, što je otprilike jednako polovini dana koje je proveo na
planeti u svom (kratkom) životu.
Mislim
na teže oblike individualnog ludila, poput onog koje je spopalo
starletu Tuğba
Özay da
septembra 2003. objavi na svom fejsbuk profilu da jerazgovarala sa
rahmetli Kemal pašom [sa
sve (priloženom)
fotografijom].
O
ludilu urednika ziliona dnevnih i nedeljnih listova koji su preneli
taj “razgovor” da ne govorim.
Zapravo,
što da ne? Fotošop na zaglavlju dnevnika Hürriyet
od 23. septembra 2003. na kome je prikazan Mustafa Kemal, živ je
umro nije, kako obučava neko dete upotrebi računara je definitivni
dokaz da je urednik zreo za košulju koja se zakopčava na leđima.
Inače, DA, inače j list koji budalasti stranci (čitajući njegovu
englesku verziju Hürriyet
Daily News)
u bolesnoj želji za analogijama časte opisom “newspaper
of record”,
rezervisanim kada su SAD u pitanju za New
York Times.
(I) da, to je list koji na zaglavlju naslovnice ima lik Kemal paše
uz slogan “Turska Turcima!”
Mislim na teže oblike
kolektivnog ludila, poput godišnjeg festivala u nekom selu pored
granice sa Gruzijom, na kome se slavi i obožava senka koju u
određeno doba godine u određene sate jedno brdo baca na padinu
drugog brda, a senka neodoljivo liči na profil dragog vođe.
Mislim na povremenu infantilnost
jednog (u svakom slučaju manjinskog) segmenta društva koje je u
stanju da se obuče u đačke kecelje (odrasli, matori ljudi) i izađe
tako na ulice uz parole kako su svi Kemal pašina deca.
Mislim na proslavu Dana republike
u organizaciji istanbulskog ogranka Republikanske narodne partije
(CHP) – kemalisti – oktobra 2009. na kojoj mehanizovana lutka
Kemal pašinog lika izlazi iz džinovske torte mašući cilindrom dok
prisutni doživljavaju kolektivni orgazam.
No comments:
Post a Comment