Thursday 10 August 2017

'bla vas IKEA

Gledam iz daleka ovu histeriju oko otvaranja IKEA robne kuće u Srbiji i nekako mi sve to tužno. Ne mislim samo na “autorski tekst” (kakva je to nakarada od sintagme? Šta to uopšte znači, postoji li i neautorski tekst?) predsednika republike u tabloidu – “jednim (plaćenim) tekstom izreklamirao prodavca nameštaja, izvređao narod nazivajući ga lenjim i ponizio instituciju predsednika” (tvit @AletreDuroa), nego na “argumentaciju” ZA i PROTIV po društvenim mrežama.
Pri tome me srbijanski (ekonomski) liberali pomalo podsećaju na američke domoroce u kolumbovskom periodu koji su trampili srebro i zlato za staklene perle. Ne, ne zalažem se za protekcionizam, niti mislim da su domaći prozvođači nameštaja zlata (i/ili preterane protekcije) vredni (naglasak na preterane). Samo mislim da se pripuštanje jedne globalne korporacije na sopstveno (ma koliko bilo malo) tržište može (i mora) ugovoriti na (malo) mnogo izbalansiraniji način.
Primer zemlje u kojoj živim me navodi na te (grešne) misli. Samo iz vesti koje se povremeno pojave u medijima glede Maya Holdinga, nosioca IKEA franšize u Turskoj, jasno je da su ti uslovi daleko povoljniji za domaćine nego je to slučaj u Srbiji.
Na primer, vest iz 2010. nas je obavestila da se planira prodavnica u Ankari (peta po redu), a “usputno” saopštila da 454 turskih proizvoda, koji se plasiraju u 300 IKEA prodavnica u 30 zemalja sveta donosi prihod od 350 miliona dolara. To je bilo pre sedam godina. (Ili) prošlogodišnja vest o planiranju prodavnice u Antaliji nas obaveštava da je 2006. (godinu dana od otvaranja prve IKEA prodavnice) prihod od prodaje domaćih proizvoda u IKEA prodavnicama diljem sveta bio 224 miliona dolara, a da će 2016. doneti 491 milion dolara, te da se asortiman proizvoda (sofe, dvosedi, trosedi itd.) koji se nude u IKEA prodavnicama van zemlje stalno proširuje.
Nepotrebno je (valjda) reći da se takvi prihodi ne mogu ostvariti oklagijama i/ili kuhinjskim daskama, što su, čitam, 2 (dva) domatya proizvoda koja će se nuditi u beogradskoj Ikei (nema reči o izvozu :P). Kao što je, nadam se, nepotrebno objašnjavati da su te ponižavajuće uslove "ispregovarali" oni koji se kite Ikeinim dolaskom.
Argumenti” o “pristojnosti” zemlje u kojoj IKEA postoji (i slični) su TomasFridmanovski tupavi, a taj se omnipotentni veseljak ugruvao baš na svakoj floskuli koju je izvalio u svojim NYT kolumnama (najviše valjda na onoj da dve zemlje u kojima postoji Mekdonalds neće zaratiti), no ni “globalstičko” i (neo)liberalno penjenje o protekcionizmu nije mnogo dublje.
Kao dobar antidot takvom mentalnom plićaku preporučujem čitanje Ha-Džun Čenga, predavača ekonomije na Kembridžu, na koga me sva ta histerija oko Ikee podsetila. U knjizi Loši samarićani Čeng se na duhovit i pristupačan način bavi (između ostalog) temom protekcionizma, ilustrujući slikovitim primerima Tojote, Samsunga i Nokije, koje danas ne bi bile to što jesu da nisu u određenim fazama uživale protekciju sopstvenih država.
Ah, da, umalo da zaboravim, u param parčad razbija, odjedared otkrivenog, Maksa Vebera. U poglavlju naslovljenom “Lenji Japanci i Nemci lopovi, da li su neke kulture nesposobne za ekonomski razvoj?” – prva rečenica odražava preovlađujuće stereotipe u anglosaksonskom delu sveta o tim dvema nacijama tokom devetnaestog veka – (opet duhovito), a pominjući Vebera samo jedan put, seče veze između kultura (i/ili religija) i ekonomskog napretka, koju je narečeni devetnaestovekovni sociolog podigao na nivo aksioma za dvadesetprvovekovnog srbijanskog predsednika.

No, kajgod. Onima koji vole želim sve najbolje pri kupovini horizontalno pakovanih komada “oplemenjene” iverice.